Life satisfaction and students' quality of life in relation to family self-concept in the migratory context in Chile

Cristian Céspedes, Andrés Rubio, Hugo Vera, Ferrán Viñas, Sara Malo Cerrato, Bernardo Navarrete

Abstract


Adolescent migration in Chile is a developing phenomenon of which there are very few studies regarding their satisfaction with life, perceived quality of life and family selfconcept in relation to the native population. This article aims to compare the satisfaction with life, quality of life and family self-concept of both groups and analyze how these constructs are related in the sample studied. Method: The SLSS, BMSLSS and AF5_DF scales were administered to a sample of 406 adolescents aged between 12 and 16 years. 56.65% of the students were girls and 43.35% boys. The sample consisted of 55.91% of students born in Chile and 44.09% of migrant students. Results: Differences were observed in some items of the SLSS and BMSLSS scales between the two groups (natives and migrants). There are no statistically significant differences in the AF5_DF Scale. In terms of correlations, the BMSLSS Scale better explains the SLSS Scale in native students. In the case of migrant students, the AF5_DF Scale showed a stronger correlation with the SLSS Scale. The correlation of the BMSLSS_SF with AF5_DF is also higher in the native ones. Discussion: The levels of satisfaction with life, perceived quality of life and family self-concept do not differ widely in the two groups. The discussion emphasizes the need to continue exploring the issue with representative samples and qualitative methodology, longitudinally and incorporating other variables.

Keywords


migration, life satisfaction, family self-concept



DOI: https://doi.org/10.62174/%7bpsocial}.v7i2.7138

References


Alfaro, J., Guzmán, J., García, C., Sirlopú, D., Oyanedel, J., & Gaudlitz, L. (2014). Propiedades psicométricas de la escala Breve Multidimensional de Satisfacción con la Vida para Estudiantes (BMSLSS) en población infantil chilena (10 – 12 años). Universitas Psychologica, 14(1), 29-41. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.ppeb

Alfaro, J., Guzmán, J., & Oyarzún, D. (2016). Bienestar subjetivo de la infancia en Chile en el contexto internacional. Noción y relevancia del estudio del bienestar subjetivo en la infancia y la adolescencia. Santiago, Chile: Universidad Andrés Bello.

Alfaro, J., Guzmán, J., Sirlopú, D., García, C., Reyes, F., & Gaudlitz, L. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en los Estudiantes (SLSS) de Huebner en niños y niñas de 10 a 12 años de Chile. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 32(2), 383-392.

Allport, G.W. (1962). “La naturaleza del prejuicio”. Buenos Aires: Universitaria de Buenos Aires (edición original, 1954).

Ardila, R. "Calidad de vida: una visión integradora", Revista Latinoamericana de Psicología, 35 (2), 161-164, 2003.

Basabe, N., Zlobina, A., & Páez, D. (2006). Integración socio-cultural y adaptación psicológica de los inmigrantes extranjeros en el País Vasco.

Carrasco, S., Pàmies, J., & Bertrán, M. (2009). Familias inmigrantes y escuela: Desencuentros, estrategias y capital social1. Revista complutense de educación, 20(1), 55.

Casas Aznar, F., Buxarrais Estrada, M., Figuer Ramírez, C., González Carrasco, M., Tey Teijón, A., Noguera Pigem, E., & Rodríguez Rodríguez, J. M. (2004). Los valores y su influencia en la satisfacción vital de los adolescentes entre los 12 y los 16 años: estudio de algunos correlatos. Apuntes de Psicología, 22 (1), 3-23.

Castro Solano, Alejandro, & Lupano Perugini, María Laura (2013). Predictores de la adaptación sociocultural de estudiantes universitarios extranjeros en argentina. Interdisciplinaria, 30(2), undefined-undefined. [fecha de Consulta 29 de septiembre de 2019]. ISSN: 0325-8203. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180/18029870006

Díaz-Aguado, M.J. (1996). Escuela y tolerancia. Madrid: Pirámide.

Galindez, E., & Casas, F. (2010). Adaptación y validación de la Students' Life Satisfaction Scale (SLSS) con adolescentes. Estudios de Psicología, 31(1), 79-87.

García, F., & Ochoa, G. M. (1999). AF5: Autoconcepto forma 5. Tea.

García, J. F., & Musitu, G. (2014). AF5: Autoconcepto forma 5. Madrid, España: TEA

García, J., Musitu, G., & Veiga, F. (2006). Autoconcepto en adultos de España y Portugal. Psicothema, 551-556.

Huebner, E. S. (1991). Initial development of the student's life satisfaction scale. School Psychology International, 12(3), 231-240.

Huebner, E. S., Valois, R. F., Suldo, S. M., Smith, L. C., McKnight, C. G., Seligson, J. L., & Zullig, K. J. (2004). Perceived quality of life: A neglected component of adolescent health assessment and intervention. Journal of adolescent health, 34(4), 270-278.

Instituto Nacional de Estadísticas y Departamento de Extranjería y Migración (2020). Estimación de Personas Extranjeras Residentes en Chile. Recuperado de https://www.ine.cl/prensa/2021/07/29/poblaci%C3%B3n-extranjera-residente-en-chile-lleg%C3%B3-a-1.462.103-personas-en-2020-un-0-8-m%C3%A1s-que-en-2019

Lahoz I Ubach, Sònia, & Forns I Santacana, Maria. (2016). Discriminación percibida, afrontamiento y salud mental en migrantes peruanos en Santiago de Chile. Psicoperspectivas, 15(1), 157-168. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-613

León, B., Felipe, E., Gómez, T., Gonzalo, M., & Latas, C. (2007). Socialización y autoconcepto en una muestra de alumnos pnmigrantes marroquíes. Apuntes de Psicología, 25 (1), 53-65.

López, S. C. (2008). La satisfacción vital de adolescentes inmigrantes en España. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 209-217.

Malo, S., Bataller, S., Casas, F., Gras, M. E., & González, M. (2011). Análisis psicométrico de la escala multidimensional de autoconcepto AF5 en una muestra de adolescentes y adultos de Cataluña. Psicothema, 23(4), 871-878.

María Emilia Tijoux y María Gabriela Córdova Rivera, «Racismo en Chile: colonialismo, nacionalismo, capitalismo», Polis [En línea], 42 | 2015, Publicado el 27 febrero 2016, consultado el 27 septiembre 2019. URL : http://journals.openedition.org/polis/11226

Martínez, I., & García, J. F. (2008). Internalization of values and self-esteem among Brazilian teenagers from authoritative, indulgent, authoritarian, and neglectful home. Adolescence, 43(169), 13-29

Maya Jariego, I., García Ramírez, M., & Martínez García, M. F. (1999). El papel de los recursos sociales naturales en el proceso migratorio. Intervención psicosocial, 8 (2), 221-232.

McKay, S., Crac, M., & Chopra, D. (2006). Migrant workers in England and Wales. An assessment of migrant worker health and safety risks. London: Working Lives Research Institute, London Metropolitan University.

Mella, E. R., & Bravo, P. R. (2011). Análisis Psicométrico confirmatorio de la medida multidimensional del Test de Autoconcepto Forma 5 en Español (AF5), en estudiantes Universitarios de Chile. Psicología, saúde & doenças, 12(1), 91-103.

Micó-Cebrián, P., Cava, M. J., & Buelga, S. (2019). Sensibilidad intercultural y satisfacción con la vida en alumnado autóctono e inmigrante. Educar, 55(1), 39-57.

Ministerio de Educación, Centro de Estudios (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). Documento de trabajo N° 12. Santiago, Chile

Mirsky, J. (1997). Psychological distress among immigrant adolescents: Culture‐specific factors in the case of immigrants from the former Soviet Union. International Journal of Psychology, 32(4), 221-230.

Morales, J. y Moya, M. (1996). Tratado de psicología social. Vol. I: Procesos básicos. Madrid: Síntesis.

Mullen, B. (2001). Ethnophaulisms for ethnic immigrant groups. Journal of Social Issues 57 (3), 457–475

Moreno-Ruiz, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Reputación social y violencia relacional en adolescentes: El rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital. Psicothema, 21, 537-542

Neto, F. (2001). Satisfaction with life among adolescents from immigrant families in Portugal. Journal of Youth and Adolescence, 30(1), 53-67.

Norambuena, C. (2002). Políticas migratorias en Chile: la inmigración deseada y la inmigración real. Cuadernos de difusión académica: trabajo de investigación, 5.

Papazian, O., Alfonso, I., Luzondo, R.J. (2006). Trastornos de las funciones ejecutivas. Revista de Neurología, 42(Supl 3), 45–50

Pienda, J. A. G., Pérez, J. C. N., Pumariega, S. G., & García, M. S. G. (1997). Autoconcepto, autoestima y aprendizaje escolar. Psicothema, 9(2), 271-289.

Portes, A., & Böröcz, J. (1992). Inmigración contemporánea: perspectivas teóricas sobre sus determinantes y modos de acceso. Alfoz: Madrid, territorio, economía y sociedad, (91), 20-33.

Proctor, C. L., Linley, P. A., y Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10, 583–630.

Roback, A.A. (1944). A dictionary of international slurs. Cambridge: SciArt publishers.

Rodes García, J., & Rodríguez Rodríguez, V. (2018). Migrantes de retiro en España: Estilos de vida multilocales y patrones de integración. Migraciones internacionales, 9(3), 193-222.

Sam, D. L. (1998). Predicting life satisfaction among adolescents from immigrant families in Norway. Ethnicity & Health, 3(1-2), 5-18.

Scott, W. y Scott, R. (1989): Adaptation of immigrants: individual differences and determinants. International series in experimental social psychology, Vol.18. Pergamon Press, Inc., Oxford, England.

Searle, W., & Ward, C. (1990). The prediction of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 14(4), 449-464.

Tajfel, H., Turner, J. C., Austin, W. G., & Worchel, S. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. Organizational identity: A reader, 56-65.

Tatar, M. y Horenczyk, G. (1996). Immigrant and host pupils´ expectations of teachers. British Journal of Educational Psychology, 66, 289-299.

Veenhoven, R. "El estudio de la satisfacción con la vida", Intervención Psicosocial, 3, 87-116, 1994.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:317
PDF (Español (España)):191
EPUB (Español (España)):40
XML (Español (España)):162
HTML (Español (España)):220



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
  • EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
  • Malena [registry
  • Sara Network [registry]
  • SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
  • Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)