Subjective Well-being in contexts of inequality and social defeat in young university students from Chile and Ecuador

Loreto Villagrán, Carlos Reyes-Valenzuela, Yanet Quijada

Abstract


Macroeconomic studies show that countries withgreater social inequality have worse indicators of mental healthand well-being; however, other intervening mechanisms are notentirely clear. Recent research has proposed that the perceptionof social defeat is a key variable in understanding the impacts ofinequalities. The aim of this study was to explore the predictiverole of social defeat in the subjective well-being of universitystudents from Latin American countries that exhibit levels ofsocial inequality. The participants were 347 university studentsfrom Chile and 246 from Ecuador, in whom the perceptionof social defeat, fatalism, social participation, social well-being,and subjective well-being were evaluated. The results of theregression model show that the prediction of subjective well-being improves when including the dimensions of social defeatin the model (r2 = .38) Social defeat is proposed as a variablethat helps to understand how a context of social inequality canimpact the perceived well-being of young university students.

Keywords


social defeat; social inequality; social well-being; subjective well-being; mental health

References


Bastidas, C., & Errejón, I. (2012). El desafío del demos: democracia, desigualdad social y participación ciudadana en Ecuador. En: A. Serrano (Coord.). A (re)distribuir. Ecuador para todos (pp. 154-185). Quito: Senplades.

Bohnert, A. M., Kane, P., & Garber, J. (2008). Organized activity participation and internalizing and externalizing symptoms: Reciprocal relations during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 37(2), 239-250.

Bustillo, J., Egas, S., & Reyes-Valenzuela, C. (2019). Relaciones de género en las acciones universitarias en el paro de octubre 2019 en Ecuador. Revista de Cultura de Paz 4, 211-228.

Cancino, R. (2010). El Modelo Neoliberal y la Educación Universitaria en Latinoamérica. El caso de la universidad chilena. Sociedad y discurso, (18), 152-167.

Castaño, L. S. Á. (2009). Los determinantes sociales de la salud: más allá de los factores de riesgo. Revista Gerencia y Políticas de Salud, 8(17), 69-79.

Contrato Social por la Educación. (2013). Indicadores educativos en la última década 2001 - 2010. Quito: Contrato Social por la Educación.

Cruz, E. (2015). El derecho a la protesta social en Colombia. Pensamiento jurídico, (42), 47-69.

Denault, A. S., & Poulin, F. (2009). Predictors of adolescent participation in organized activities: A five‐year longitudinal study. Journal of Research on Adolescence, 19(2), 287-311.

Díaz, D. (2007). La evaluación del bienestar, procesamiento de la información y confianza: el modelo del estado completo de salud. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Autónoma de Madrid.

Díaz, D., Blanco, A., Bajo, M., & Stavraki, M. (2015). Fatalism and well-being across hispanic cultures: the social fatalism scales (SFS). Social Indicators Research, 124(3), 929-945.

http://dx.doi.org/10.1007/s11205-014-0825-1

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

Dintrans, C. V., Quaresma, M. L., & Franetovic, G. (2020). Mapeando a la élite en las universidades chilenas: Un análisis cuantitativo-multidimensional. RES. Revista Española de Sociología, 29(3), 523-541.

Espinoza, V., Barozet, E., & Méndez, M. L. (2013). Estratificación y movilidad social bajo un modelo neoliberal: El caso de Chile. Lavboratorio, (25) 169-191.

Florenzano, R., Cáceres, E., Valdés, M., Calderón, S., Santander, S., Cassasus, M., & Aspillaga, C. (2010). Comparación de frecuencia de conductas de riesgo, problemas juveniles y estilos de crianza, en estudiantes adolescentes de tres ciudades chilenas. Caudernos Médico Sociales, 50(2), 115-23.

Fontaine, G. (2002). Crisis de la gobernabilidad y dolarización en el Ecuador: una mirada retrospectiva al golpe de Estado del 21 de enero 2000. Documentos del Instituto Internacional de Gobernabilidad 97: 1–19.

Frei, R., Castillo, J. C., Herrera, R., & Suárez, J. I. (2020). ¿Fruto del esfuerzo? Los cambios en las atribuciones sobre pobreza y riqueza en Chile entre 1996 y 2015. Latin American Research Review, 55(3). http://dx.doi.org/10.25222/larr.464

Gilbert, P. (2000). Varieties of submissive behavior as forms of social defense: their evolution and role in depression. En L. Sloman and P. Gilbert (Ed.) Subordination and Defeat: An Evolutionary Approach to Mood Disorders and their Treatment (pp. 3–45). Lawrence Erlbaum Associates

Gilbert, P., & Allan, S. (1998). The role of defeat and entrapment (arrested flight) in depression: An exploration of an evolutionary view. Psychological Medicine, 28(3), 585–598. https://doi.org/10.1017/S0033291798006710

Hernández, M., & Raczynski, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios pedagógicos, 41(2), 127-141.

Hounkpatin, H. O., Wood, A. M., Brown, G. D., & Dunn, G. (2015). Why does income relate to depressive symptoms? Testing the income rank hypothesis longitudinally. Social Indicators Research, 124(2), 637-655.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2010). VI Censo Nacional de Población y Vivienda. Quito: INEC.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Reporte de pobreza y desigualdad. Quito: INEC.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2021). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU), junio 2021. Boletín Técnico N° 09-2021-ENEMDU. Quito: INEC.

Jiménez A. y Orchard, M. (16 de enero de 2013). Sobre la distribución desigual de la sintomatología depresiva: "Chile, desigualmente deprimido". www.udechile.cl. https://uchile.cl/u88435

Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social psychology quarterly, 121-140. http://dx.doi.org/10.2307/2787065

Koljatic, M., & Silva, M. (2010). Algunas reflexiones a siete años de la implementación de la PSU. Estudios públicos, (120), 125-146.

Latinobarómetro (2015). Informe metodológico Latinobarómetro 2015. Recuperado de http://www.latinobarometro.org/latContents.jsp.

Madrid Tamayo, T. (2019). El sistema educativo de Ecuador: un sistema, dos mundos. Revista Andina de Educación, 2(1), 8-17. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.2

Marambio, K., Gil, L. y Valencia, J. (2015). Representaciones sociales, inteligencia y conflicto de la educación en Chile. Psykhe, 24(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.24.1.643

Martín-Baró, I. (1973). Psicología del campesino salvadoreño. Estudios centroamericanos, 297(298), 476-495.

Ministerio de Desarrollo Social (2015). Informe de Desarrollo Social. Santiago, Chile.

Ministerio de Salud. (2000). Plan nacional de salud mental y psiquiatría. Santiago, Chile: Unidad de salud mental.

Moyano, E., & Barría, R. (2006). Suicidio y producto interno bruto (PIB) en Chile: hacia un modelo predictivo. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(2), 343-359.

O'Connor, R. C., Smyth, R., Ferguson, E., Ryan, C., & Williams, J. M. G. (2013). Psychological processes and repeat suicidal behavior: A four-year prospective study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 1137143. https://doi.org/10.1037/a0033751

Organización Mundial de la Salud (2002). Informe mundial sobre la salud y la violencia. Ginebra: OMS

Ortiz-Hernández, L., López-Moreno, S., & Borges, G. (2007). Desigualdad socioeconómica y salud mental: revisión de la literatura latinoamericana. Cadernos de Saúde Pública, 23, 1255-1272.

Parker, C. (2019). Chile: la sociedad civil en movimiento frente al modelo neoliberal–CETRI, Centre Tricontinental.

Perez-Roa, L. (2014). The real weight of college loans. The issue of young debtors of the Corfo undergraduate school loan in Santiago de Chile. Education Policy Analysis Archives, 22, 75. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n75.2014

Quijada, Y., & Villagrán, L. (2021). Social defeat: Concept and measurement in a Hispanic population. Revista Salud Mental, 44(1)11-16. http://dx.doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2021.003

Quijada, Y., Villagrán, L., Vaccari, P., Reyes, C., & Gallardo, L. D. (2019). Social inequality and mental health in Chile, Ecuador, and Colombia. Latin American Perspectives, 46(6), 92-108. https://doi.org/10.1177/0094582X18803682

Rifo, M. (2013). Movimiento estudiantil, sistema educativo y crisis política actual en Chile. Polis. Revista Latinoamericana, (36). http://journals.openedition.org/polis/9469

SIES (2015). Acceso a Educación Superior de los estudiantes secundarios en Chile. Reporte n°2. SIES, Mineduc, Santiago. https://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/wp-content/uploads/2016/08/Acceso-a-Educaci%C3%B3n-Superior-de-los-estudiantes-secundarios-en-Chile.pdf

Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2012). Atlas de las desigualdades educativas en América Latina.

Sullivan, T., Thompson, K., Wright, R., Gross, G. y Spady, D. (1980). Social problems: Divergent perspectives. New York: John Wiley and Sons

Taylor, P. J., Gooding, P., Wood, A. M., & Tarrier, N. (2011). The role of defeat and entrapment in depression, anxiety, and suicide. Psychological Bulletin, 137(3), 391-420. https://doi.org/10.1037/a0022935

Téllez, M. A., & Rivera, L. M. (2020). Construcción y validación de un instrumento de percepción de exclusión social en jóvenes. Psicogente, 23(43), 1-26. http://dx.doi.org/10.17081/psico.23.43.3294

Turner, R. H., & Killian, L. M. (1987). Collective behavior (Vol. 3). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Varas, R. A., Betancourt, M. E., & Rodríguez, H. M. (2020). El movimiento estudiantil secundario en Chile abordado desde la complejidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (29), 209-233. https://doi.org/10.17163/soph.n29.2020.07

Vázquez, M., Unda, R., et al. (2021). Acciones colectivas juveniles durante la pandemia. Un estudio comparado sobre repertorios de acción, formas de organización interna y representaciones sobre la política (Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, España y México, 2020-2021). Buenos Aires: CLACSO.

Ventura-Juncá, R., Carvajal, C., Undurraga, S., Vicuña, P., Egaña, J., & Garib, M. J. (2010). Prevalence of suicidal ideations and suicidal attempts among adolescents living in Metropolitan Santiago. Revista Médica de Chile, 138(3), 309-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872010000300008

Vicente, B., Kohn, R., Rioseco, P., Saldivia, S., Levav, I., & Torres, S. (2006). Lifetime and 12-month prevalence of DSM-III-R disorders in the Chile psychiatric prevalence study. American Journal of psychiatry, 163(8), 1362-1370.

Wilkinson, R., & Pickett, K. (2010). The spirit level: Why equality is better for everyone. Penguin UK.

Wood, A. M., Boyce, C. J., Moore, S. C., & Brown, G. D. (2012). An evolutionary based social rank explanation of why low income predicts mental distress: A 17-year cohort study of 30,000 people. Journal of Affective Disorders, 136(3), 882-888. https://doi.org/10.1016/j.jad.2011.09.014


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:219
PDF (Español (España)):308
EPUB (Español (España)):25
XML (Español (España)):104
HTML (Español (España)):214



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
  • EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
  • Malena [registry
  • Sara Network [registry]
  • SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
  • Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)