Subjective Well-being in contexts of inequality and social defeat in young university students from Chile and Ecuador
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España)) XML (Español (España)) HTML (Español (España))DOI: https://doi.org/10.62174/%7bpsocial}.v7i2.7103
References
Bastidas, C., & Errejón, I. (2012). El desafío del demos: democracia, desigualdad social y participación ciudadana en Ecuador. En: A. Serrano (Coord.). A (re)distribuir. Ecuador para todos (pp. 154-185). Quito: Senplades.
Bohnert, A. M., Kane, P., & Garber, J. (2008). Organized activity participation and internalizing and externalizing symptoms: Reciprocal relations during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 37(2), 239-250.
Bustillo, J., Egas, S., & Reyes-Valenzuela, C. (2019). Relaciones de género en las acciones universitarias en el paro de octubre 2019 en Ecuador. Revista de Cultura de Paz 4, 211-228.
Cancino, R. (2010). El Modelo Neoliberal y la Educación Universitaria en Latinoamérica. El caso de la universidad chilena. Sociedad y discurso, (18), 152-167.
Castaño, L. S. Á. (2009). Los determinantes sociales de la salud: más allá de los factores de riesgo. Revista Gerencia y Políticas de Salud, 8(17), 69-79.
Contrato Social por la Educación. (2013). Indicadores educativos en la última década 2001 - 2010. Quito: Contrato Social por la Educación.
Cruz, E. (2015). El derecho a la protesta social en Colombia. Pensamiento jurídico, (42), 47-69.
Denault, A. S., & Poulin, F. (2009). Predictors of adolescent participation in organized activities: A five‐year longitudinal study. Journal of Research on Adolescence, 19(2), 287-311.
Díaz, D. (2007). La evaluación del bienestar, procesamiento de la información y confianza: el modelo del estado completo de salud. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Autónoma de Madrid.
Díaz, D., Blanco, A., Bajo, M., & Stavraki, M. (2015). Fatalism and well-being across hispanic cultures: the social fatalism scales (SFS). Social Indicators Research, 124(3), 929-945.
http://dx.doi.org/10.1007/s11205-014-0825-1
Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
Dintrans, C. V., Quaresma, M. L., & Franetovic, G. (2020). Mapeando a la élite en las universidades chilenas: Un análisis cuantitativo-multidimensional. RES. Revista Española de Sociología, 29(3), 523-541.
Espinoza, V., Barozet, E., & Méndez, M. L. (2013). Estratificación y movilidad social bajo un modelo neoliberal: El caso de Chile. Lavboratorio, (25) 169-191.
Florenzano, R., Cáceres, E., Valdés, M., Calderón, S., Santander, S., Cassasus, M., & Aspillaga, C. (2010). Comparación de frecuencia de conductas de riesgo, problemas juveniles y estilos de crianza, en estudiantes adolescentes de tres ciudades chilenas. Caudernos Médico Sociales, 50(2), 115-23.
Fontaine, G. (2002). Crisis de la gobernabilidad y dolarización en el Ecuador: una mirada retrospectiva al golpe de Estado del 21 de enero 2000. Documentos del Instituto Internacional de Gobernabilidad 97: 1–19.
Frei, R., Castillo, J. C., Herrera, R., & Suárez, J. I. (2020). ¿Fruto del esfuerzo? Los cambios en las atribuciones sobre pobreza y riqueza en Chile entre 1996 y 2015. Latin American Research Review, 55(3). http://dx.doi.org/10.25222/larr.464
Gilbert, P. (2000). Varieties of submissive behavior as forms of social defense: their evolution and role in depression. En L. Sloman and P. Gilbert (Ed.) Subordination and Defeat: An Evolutionary Approach to Mood Disorders and their Treatment (pp. 3–45). Lawrence Erlbaum Associates
Gilbert, P., & Allan, S. (1998). The role of defeat and entrapment (arrested flight) in depression: An exploration of an evolutionary view. Psychological Medicine, 28(3), 585–598. https://doi.org/10.1017/S0033291798006710
Hernández, M., & Raczynski, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios pedagógicos, 41(2), 127-141.
Hounkpatin, H. O., Wood, A. M., Brown, G. D., & Dunn, G. (2015). Why does income relate to depressive symptoms? Testing the income rank hypothesis longitudinally. Social Indicators Research, 124(2), 637-655.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2010). VI Censo Nacional de Población y Vivienda. Quito: INEC.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Reporte de pobreza y desigualdad. Quito: INEC.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2021). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU), junio 2021. Boletín Técnico N° 09-2021-ENEMDU. Quito: INEC.
Jiménez A. y Orchard, M. (16 de enero de 2013). Sobre la distribución desigual de la sintomatología depresiva: "Chile, desigualmente deprimido". www.udechile.cl. https://uchile.cl/u88435
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social psychology quarterly, 121-140. http://dx.doi.org/10.2307/2787065
Koljatic, M., & Silva, M. (2010). Algunas reflexiones a siete años de la implementación de la PSU. Estudios públicos, (120), 125-146.
Latinobarómetro (2015). Informe metodológico Latinobarómetro 2015. Recuperado de http://www.latinobarometro.org/latContents.jsp.
Madrid Tamayo, T. (2019). El sistema educativo de Ecuador: un sistema, dos mundos. Revista Andina de Educación, 2(1), 8-17. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.2
Marambio, K., Gil, L. y Valencia, J. (2015). Representaciones sociales, inteligencia y conflicto de la educación en Chile. Psykhe, 24(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.24.1.643
Martín-Baró, I. (1973). Psicología del campesino salvadoreño. Estudios centroamericanos, 297(298), 476-495.
Ministerio de Desarrollo Social (2015). Informe de Desarrollo Social. Santiago, Chile.
Ministerio de Salud. (2000). Plan nacional de salud mental y psiquiatría. Santiago, Chile: Unidad de salud mental.
Moyano, E., & Barría, R. (2006). Suicidio y producto interno bruto (PIB) en Chile: hacia un modelo predictivo. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(2), 343-359.
O'Connor, R. C., Smyth, R., Ferguson, E., Ryan, C., & Williams, J. M. G. (2013). Psychological processes and repeat suicidal behavior: A four-year prospective study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 1137143. https://doi.org/10.1037/a0033751
Organización Mundial de la Salud (2002). Informe mundial sobre la salud y la violencia. Ginebra: OMS
Ortiz-Hernández, L., López-Moreno, S., & Borges, G. (2007). Desigualdad socioeconómica y salud mental: revisión de la literatura latinoamericana. Cadernos de Saúde Pública, 23, 1255-1272.
Parker, C. (2019). Chile: la sociedad civil en movimiento frente al modelo neoliberal–CETRI, Centre Tricontinental.
Perez-Roa, L. (2014). The real weight of college loans. The issue of young debtors of the Corfo undergraduate school loan in Santiago de Chile. Education Policy Analysis Archives, 22, 75. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n75.2014
Quijada, Y., & Villagrán, L. (2021). Social defeat: Concept and measurement in a Hispanic population. Revista Salud Mental, 44(1)11-16. http://dx.doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2021.003
Quijada, Y., Villagrán, L., Vaccari, P., Reyes, C., & Gallardo, L. D. (2019). Social inequality and mental health in Chile, Ecuador, and Colombia. Latin American Perspectives, 46(6), 92-108. https://doi.org/10.1177/0094582X18803682
Rifo, M. (2013). Movimiento estudiantil, sistema educativo y crisis política actual en Chile. Polis. Revista Latinoamericana, (36). http://journals.openedition.org/polis/9469
SIES (2015). Acceso a Educación Superior de los estudiantes secundarios en Chile. Reporte n°2. SIES, Mineduc, Santiago. https://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/wp-content/uploads/2016/08/Acceso-a-Educaci%C3%B3n-Superior-de-los-estudiantes-secundarios-en-Chile.pdf
Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2012). Atlas de las desigualdades educativas en América Latina.
Sullivan, T., Thompson, K., Wright, R., Gross, G. y Spady, D. (1980). Social problems: Divergent perspectives. New York: John Wiley and Sons
Taylor, P. J., Gooding, P., Wood, A. M., & Tarrier, N. (2011). The role of defeat and entrapment in depression, anxiety, and suicide. Psychological Bulletin, 137(3), 391-420. https://doi.org/10.1037/a0022935
Téllez, M. A., & Rivera, L. M. (2020). Construcción y validación de un instrumento de percepción de exclusión social en jóvenes. Psicogente, 23(43), 1-26. http://dx.doi.org/10.17081/psico.23.43.3294
Turner, R. H., & Killian, L. M. (1987). Collective behavior (Vol. 3). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Varas, R. A., Betancourt, M. E., & Rodríguez, H. M. (2020). El movimiento estudiantil secundario en Chile abordado desde la complejidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (29), 209-233. https://doi.org/10.17163/soph.n29.2020.07
Vázquez, M., Unda, R., et al. (2021). Acciones colectivas juveniles durante la pandemia. Un estudio comparado sobre repertorios de acción, formas de organización interna y representaciones sobre la política (Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, España y México, 2020-2021). Buenos Aires: CLACSO.
Ventura-Juncá, R., Carvajal, C., Undurraga, S., Vicuña, P., Egaña, J., & Garib, M. J. (2010). Prevalence of suicidal ideations and suicidal attempts among adolescents living in Metropolitan Santiago. Revista Médica de Chile, 138(3), 309-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872010000300008
Vicente, B., Kohn, R., Rioseco, P., Saldivia, S., Levav, I., & Torres, S. (2006). Lifetime and 12-month prevalence of DSM-III-R disorders in the Chile psychiatric prevalence study. American Journal of psychiatry, 163(8), 1362-1370.
Wilkinson, R., & Pickett, K. (2010). The spirit level: Why equality is better for everyone. Penguin UK.
Wood, A. M., Boyce, C. J., Moore, S. C., & Brown, G. D. (2012). An evolutionary based social rank explanation of why low income predicts mental distress: A 17-year cohort study of 30,000 people. Journal of Affective Disorders, 136(3), 882-888. https://doi.org/10.1016/j.jad.2011.09.014
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Estadísticas
Visitas al Abstract:259
PDF (Español (España)):344
EPUB (Español (España)):32
XML (Español (España)):153
HTML (Español (España)):234
{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)
- ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
- Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
- DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
- MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
- PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry]
- RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
- REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
- Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry]
- Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
- BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
- LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
- CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
- Sherpa Romeo [registry]
- Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
- Mirab@l [registry]
- Cabells' Journalytics [registry]
- CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
- AmeliCA [registry]
- LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
- EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
- Malena [registry]
- Sara Network [registry]
- SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
- Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)