Education and social determinism: some reflections about the concept of Intergenerational Educational Mobility

David Naranjo Douglas, Rodrigo Torres, Andrés Rubio

Abstract


Intergenerational educational mobility, understood as the association of the educational level attained by parents in relation to the educational level attained by their children, is a concept that has gained relevance in social research in recent times. Different studies have used it to characterize the expansion processes of contemporary educational systems, as well as to understand the evolution of the phenomenon of educational inequality. However, it has been used mostly as an indicator within the analysis. In this article we propose a reflection on the concept of intergenerational educational mobility as a theoretical-sociological concept that allows us to reflect on the processes of social determinism, along the lines of works that extend concepts such as habitus. To achieve this purpose, this article is developed as follows. First, the concept of intergenerational educational mobility and its influence as an indicator of equality and a referent of social mobility is presented. Secondly, this social mobility is related to the concepts of habitus and academic field, in addition to highlighting the trajectories that break with the scheme of social reproduction; the socalled sociological miracle. irdly, we examine the elements of acculturation and assimilation that are set in motion in the process of migration and social mobility. Finally, we present the relationship between the various facilitating and hindering factors with the concepts discussed.

Keywords


Intergenerational educational mobility, social reproduction, acculturation, social migration, higher education.

References


Aedo Herníquez, A. (2014). El habitus y la movilidad social: de la modificación del sistema de disposiciones a la transformación de la estructura de clases. Revista de sociología, 29, 57-75.

Ávila Francés, M. (2005). Socialización, educación y reproducción cultural: Bourdieu y Bernstein. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 159-174.

Beller, E. y Hout, M. (2006). Welfare states and social mobility: how educational and social policy may affect cross-national differences in the association between occupational origins and destinations. Research in social stratification and mobility, 24, 353-365.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970). La réproduction. Paris: Minuit.

Bourdieu, P. (1984). The habitus and the space of life-styles. Routledge.

Cáceres, P. (2014). Panorama de la movilidad educacional intergeneracional: 2001-2009. Revista némesis, 11, 73-92.

Capdevielle, J. (2011). El concepto de habitus: “con Bourdieu y contra Bourdieu”. Anduli. Revista andaluza de ciencias sociales, 19, 31-45.

Carabaña, J. y de la Fuente Blanco, G. (2016). Facultad por facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y humanidades de la UCM en el año 2003. Revista complutense de educación, 27(3), 1-13.

Cox, C. (2008). Expansión del acceso y reformas del currículo en la educación escolar latinoamericana: implicancias para la cohesión social. Encounters on education, 9, 25-55.

Dalle, P.; Boniolo, P; Navarro Cendejas, J. (2019). Logro educativo y movilidad intergeneracional de clase en Argentina y México. In: Domínguez, Márius; Fernández, Tabaré; Tuñón, Ianina (comp.). Viejos y nuevos clivajes de la desigualdad educativa en iberoamérica. Buenos Aires: clacso, 127-163.

Fernández Guzmán, E. (2019). Aspectos socioeconómicos y culturales de la movilidad social ascendente. El caso de los hijos de migrantes de Huandacareo, Michoacán, que estudiaron la universidad en Estados Unidos. Revista cimexus, 14(2), 173-197.

Ferrer, R., Palacio, J., Hoyos, O., Madariaga, C. (2014). Proceso de aculturación y adaptación del inmigrante: características individuales y redes sociales. Psicología desde el Caribe, 31(3), 557-576.

García Correa, C. y Yánez Contreras, M. (2017). Movilidad intergeneracional educativa en zonas urbanas y rurales de Colombia: ¿igualdad de oportunidades? Revista Sophia, 13(1), 27-33.

García-Jerez, F. (2016). La movilidad socio-espacial desde la teoría de Pierre Bourdieu: capital de motilidad, campo de movilidad y habitus ambulante. Sociedad y economía, 31, 15-32.

Guerra Manzano, E. (2010). Las teorías sociológicas de Pierre Bourdieu y Norbert Elias: los conceptos del campo social y habitus. Estudios sociológicos, 28(83), 383-409.

Jiménez, M. (2018). La movilidad intergeneracional del ingreso y sus métodos de estimación. Un análisis comparativo para Argentina y Chile. Cuadernos de economía, salta, 41, 9-103.

Leone, T. (2019). Intergenerational mobility in education: estimates of the world-wide variation. Journal of economic development, 44(4), 1-42, 2019.

Mediavilla Bordalejo, M. (2006). Movilidad intergeneracional educativa. Análisis del caso brasileño. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3134938.pdf

Moreno, H. (2017). Determinantes de la movilidad educativa intergeneracional y políticas públicas para promoverla. Centro de estudios Espinosa Yglesias.

Passeron, J. C. (1983). La teoría de la reproducción social como una teoría del cambio: una evaluación crítica del concepto de “contradicción interna”. Estudios sociológicos, 1(3), 417-442.

Pérez-Brignoli, H. (2017). Aculturación, transculturación, mestizaje: metáforas y espejos en la historiografía latinoamericana. Cuadernos de literatura, 21(41), 96-113.

Plassot, T., Rubio, G. y Soloaga, I. (2019). Movilidad social intergeneracional y desigualdad de oportunidades en México. Educación y activos: un enfoque territorial. Centro de estudios Espinosa Yglesias.

Ricardi, C. A. (2017). La movilidad social y educativa de las generaciones jóvenes. Una perspectiva comparada entre Europa y América Latina. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, Departamento de Sociología, Ciudad de México.

Rizzo, N. (2012). Un análisis sobre la reproducción social como proceso significativo y como proceso desigual. Sociológica, 27(77), 281-297.

Rodríguez, S. (2020). Movilidad educativa intergeneracional absoluta y relativa en México. Diferencias por sexo y cohortes de nacimiento de 1952 a 1991. Papers, 105(3), 421-448.

Ruiz de Miguel, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista complutense de educación, 12(1), 81-113.

Salata, A. (2019). Educación superior en el Brasil de las últimas décadas: ¿reducción en las desigualdades de acceso? In: Domínguez, Márius; Fernández, Tabaré; Tuñón, Ianina (comp.). Viejos y nuevos clivajes de la desigualdad educativa en iberoamérica. Buenos Aires: clacso, P. 89-125.

Sayago Rojas, P. R. (2015). Igualdad de oportunidad y movilidad social del estudiante de la FESC (Fundación de Estudios Superiores Comfanorte). Mundo FESC, 10, 46-60.

Torche, F. (2014). Intergenerational mobility and inequality: the Latin American case. Annual review of sociology, 40, 619-642.

Yánez-Contreras, M. y García-Correa, C. (2013). Métodos para la medición de la movilidad intergeneracional educativa en América Latina y Colombia. Análisis y perspectivas. Entramado, 9(2), 12-27.

Zalpa, G. (2019). El Habitus: propuesta metodológica. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 14(48), 43-59.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:798
PDF (Español (España)):343
EPUB (Español (España)):39
XML (Español (España)):318



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
  • EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
  • Malena [registry
  • Sara Network [registry]
  • SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
  • Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)