Education and social determinism: some reflections about the concept of Intergenerational Educational Mobility
Abstract
Keywords
DOI: https://doi.org/10.62174/psocial.6964
References
Aedo Herníquez, A. (2014). El habitus y la movilidad social: de la modificación del sistema de disposiciones a la transformación de la estructura de clases. Revista de sociología, 29, 57-75.
Ávila Francés, M. (2005). Socialización, educación y reproducción cultural: Bourdieu y Bernstein. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 159-174.
Beller, E. y Hout, M. (2006). Welfare states and social mobility: how educational and social policy may affect cross-national differences in the association between occupational origins and destinations. Research in social stratification and mobility, 24, 353-365.
Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970). La réproduction. Paris: Minuit.
Bourdieu, P. (1984). The habitus and the space of life-styles. Routledge.
Cáceres, P. (2014). Panorama de la movilidad educacional intergeneracional: 2001-2009. Revista némesis, 11, 73-92.
Capdevielle, J. (2011). El concepto de habitus: “con Bourdieu y contra Bourdieu”. Anduli. Revista andaluza de ciencias sociales, 19, 31-45.
Carabaña, J. y de la Fuente Blanco, G. (2016). Facultad por facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y humanidades de la UCM en el año 2003. Revista complutense de educación, 27(3), 1-13.
Cox, C. (2008). Expansión del acceso y reformas del currículo en la educación escolar latinoamericana: implicancias para la cohesión social. Encounters on education, 9, 25-55.
Dalle, P.; Boniolo, P; Navarro Cendejas, J. (2019). Logro educativo y movilidad intergeneracional de clase en Argentina y México. In: Domínguez, Márius; Fernández, Tabaré; Tuñón, Ianina (comp.). Viejos y nuevos clivajes de la desigualdad educativa en iberoamérica. Buenos Aires: clacso, 127-163.
Fernández Guzmán, E. (2019). Aspectos socioeconómicos y culturales de la movilidad social ascendente. El caso de los hijos de migrantes de Huandacareo, Michoacán, que estudiaron la universidad en Estados Unidos. Revista cimexus, 14(2), 173-197.
Ferrer, R., Palacio, J., Hoyos, O., Madariaga, C. (2014). Proceso de aculturación y adaptación del inmigrante: características individuales y redes sociales. Psicología desde el Caribe, 31(3), 557-576.
García Correa, C. y Yánez Contreras, M. (2017). Movilidad intergeneracional educativa en zonas urbanas y rurales de Colombia: ¿igualdad de oportunidades? Revista Sophia, 13(1), 27-33.
García-Jerez, F. (2016). La movilidad socio-espacial desde la teoría de Pierre Bourdieu: capital de motilidad, campo de movilidad y habitus ambulante. Sociedad y economía, 31, 15-32.
Guerra Manzano, E. (2010). Las teorías sociológicas de Pierre Bourdieu y Norbert Elias: los conceptos del campo social y habitus. Estudios sociológicos, 28(83), 383-409.
Jiménez, M. (2018). La movilidad intergeneracional del ingreso y sus métodos de estimación. Un análisis comparativo para Argentina y Chile. Cuadernos de economía, salta, 41, 9-103.
Leone, T. (2019). Intergenerational mobility in education: estimates of the world-wide variation. Journal of economic development, 44(4), 1-42, 2019.
Mediavilla Bordalejo, M. (2006). Movilidad intergeneracional educativa. Análisis del caso brasileño. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3134938.pdf
Moreno, H. (2017). Determinantes de la movilidad educativa intergeneracional y políticas públicas para promoverla. Centro de estudios Espinosa Yglesias.
Passeron, J. C. (1983). La teoría de la reproducción social como una teoría del cambio: una evaluación crítica del concepto de “contradicción interna”. Estudios sociológicos, 1(3), 417-442.
Pérez-Brignoli, H. (2017). Aculturación, transculturación, mestizaje: metáforas y espejos en la historiografía latinoamericana. Cuadernos de literatura, 21(41), 96-113.
Plassot, T., Rubio, G. y Soloaga, I. (2019). Movilidad social intergeneracional y desigualdad de oportunidades en México. Educación y activos: un enfoque territorial. Centro de estudios Espinosa Yglesias.
Ricardi, C. A. (2017). La movilidad social y educativa de las generaciones jóvenes. Una perspectiva comparada entre Europa y América Latina. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, Departamento de Sociología, Ciudad de México.
Rizzo, N. (2012). Un análisis sobre la reproducción social como proceso significativo y como proceso desigual. Sociológica, 27(77), 281-297.
Rodríguez, S. (2020). Movilidad educativa intergeneracional absoluta y relativa en México. Diferencias por sexo y cohortes de nacimiento de 1952 a 1991. Papers, 105(3), 421-448.
Ruiz de Miguel, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista complutense de educación, 12(1), 81-113.
Salata, A. (2019). Educación superior en el Brasil de las últimas décadas: ¿reducción en las desigualdades de acceso? In: Domínguez, Márius; Fernández, Tabaré; Tuñón, Ianina (comp.). Viejos y nuevos clivajes de la desigualdad educativa en iberoamérica. Buenos Aires: clacso, P. 89-125.
Sayago Rojas, P. R. (2015). Igualdad de oportunidad y movilidad social del estudiante de la FESC (Fundación de Estudios Superiores Comfanorte). Mundo FESC, 10, 46-60.
Torche, F. (2014). Intergenerational mobility and inequality: the Latin American case. Annual review of sociology, 40, 619-642.
Yánez-Contreras, M. y García-Correa, C. (2013). Métodos para la medición de la movilidad intergeneracional educativa en América Latina y Colombia. Análisis y perspectivas. Entramado, 9(2), 12-27.
Zalpa, G. (2019). El Habitus: propuesta metodológica. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 14(48), 43-59.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Estadísticas
Visitas al Abstract:869
PDF (Español (España)):380
EPUB (Español (España)):47
XML (Español (España)):379
{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)
- ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
- Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
- DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
- MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
- PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry]
- RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
- REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
- Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry]
- Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
- BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
- LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
- CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
- Sherpa Romeo [registry]
- Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
- Mirab@l [registry]
- Cabells' Journalytics [registry]
- CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
- AmeliCA [registry]
- LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
- EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
- Malena [registry]
- Sara Network [registry]
- SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
- Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)