La Universidad y el Estado terrorista. La Misión Ivanissevich.

Inés Izaguirre

Resumen


Siempre he sostenido que centrarnos en el estudio de un sector social, y de sus luchas, tiende a oscurecernos el movimiento del conjunto social. Esta convicción metodológica se verificó cuando me puse a indagar sobre el breve período de gestión de un Ministro de Educación, Oscar Ivanissevich, – un año, que se inicia en agosto de 1974, un mes después de la muerte de Perón, hasta agosto de 1975- y la brevísima gestión de un interventor famoso de la UBA – Alberto Ottalagano- que duró tan sólo 3 meses y medio, desde mediados de septiembre de 1974 hasta finales de diciembre. Son tantas las acciones en los 100 días de Ottalagano y tantas las luchas estudiantiles opositoras que seguramente abonan nuestra fragilidad de memoria: nos parece mucho mayor el tiempo que condujo la UBA. A medida que las fuerzas del régimen van golpeando a los grupos revolucionarios y la fuerza revolucionaria va siendo derrotada, los estudiantes y los docentes tanto universitarios como terciarios son asesinados o desaparecidos, hasta llegar al 28,2 % del total de las bajas entre 1973 y 1983. Un tercio de ellos son de la UBA. Esta es la oportunidad de rendirles homenaje porque lucharon sosteniendo con fuerza sus reclamos democráticos pese a la represión.

Palabras clave: luchas estudiantiles- fuerza revolucionaria- guerra civil – bajas - bajas sociales- fuerza contrarrevolucionaria - orden social.

 

University and Terrorist State. The Ivanissevich Mission.

I have always sustained that if we center in the study of a social sector and of its conflicts, this will tend to darken the movement of the social whole panorama. This methodological conviction will prove when I started to inquire into the short period of management of a Minister of Education, Oscar Ivanissevich -during a year, starting in August, 1974, a month after Perón’s demise, until August, 1975- and the all too short performance of a famous UBA (Buenos Aires’University) intervening official, Alberto Ottalagano, which only lasted three and a half months, from mid-September, 1974, to the end of December. There are so many actions to be credited to the 100 days of Ottalagano’s management and so many the opposing student conflicts it brought about, which surely vouch for the fragility of our memory that the time he led the UBA seems to us much longer, indeed, than it actually was. As the regime's forces went on striking the revolutionary groups, and the revolutionary force was being defeated, students, teachers and university and high-school attendants were murdered or ''disappeared´ by the regime arose to a 28,2% of their whole number of casualties between 1973 and 1983. A third part of them belonged to the Buenos Aires University. I think that this is an opportunity to pay homage to them, since they fought and upheld with strength their democratic convictions in spite of repression.

Key words: s student struggles – revolutionary force – civil war – casualties- social casualties- counterrevolutionary force – social order.

 


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