Social representations of democracy in Colombia: a dimensional and territorial approach

José Ignacio Ruiz-Pérez, Nancy Marina Vargas Espinosa, Kelly Obispo Salazar, Maryluz Gómez Plata, Guisella Chamorro Molina, José Raúl Jiménez

Abstract


The objective of this study was to understand the organizing principles of the social representations of democracy in higher education students in Colombia, and their anchoring in sociodemographic and territorial variables. In three periods of time (2010, 2012 and 2017) students at university and technical/technological careers (total number: 12,171) from the 32 capital cities of each department in Colombia responded to a Scale of Social Representations of Democracy (ERSD) and to a list of sociodemographic variables. In a macro-level analysis, departmental averages of Democracy Balance were crossed with macro indicators of crime, extreme poverty, life expectancy and indigenous population percentage. Results show a seven dimensions factorial structure without significant relationships with age, gender or social class. At a macro level, regions with a high proportion of indigenous population showed a more positive evaluation of democracy over time, while higher crime rates are associated with a more negative evaluation of democracy.


Keywords


SOCIAL REPRESENTATIONS, DEMOCRACY, INDIGENOUS POPULATION, CRIME, SOCIAL FABRIC.

Full Text:

PDF EPUB HTML XML


DOI: https://doi.org/10.62174/%7bpsocial}.v9i2.9749

References


Ayola Betancourt, V. (2021). Ciudadanías ciudadanas: un estudio exploratorio sobre representaciones sociales de la ciudadanía en Francia y Colombia. Desafíos, 33(2), 1-38. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.8680

Bruno, D.S., & Barreiro, A. (2015). La representación social de la democracia de adolescentes argentinos. Escritos de Psicología, 8, 33-40.

Caballero, L.F., González-Valencia, G., & Santisteban, A. (2020). La propuesta de ciudadanía radical y las representaciones sociales de estudiantes de bachillerato en Colombia. Sophia Austral. 26: 237-258. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-56052020000200237

Canal Laiton, X. (2023). Lo que no se registra: violencia sobre niñas y mujeres indígenas en la región amazónica.https://cerosetenta.uniandes.edu.co/violencia-sexual-a-ninas-y-mujeres-indigenas/

Cepeda, L., Rivas, G., Álvarez, S., Rodríguez, R.K. & Sánchez, W. (2019). Pobreza monetaria y pobreza multidimensional: análisis 2008-2018. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

Colegio Colombiano de Psicólogos (2017). Manual Bioético. Bogotá: los autores.

Corporación Latinobarómetro. (2018). Informe 2018. Santiago de Chile: Corporación Latinobarómetro.

DeJusticia (s/f). Violencia sexual contra mujeres indígenas y afro en el marco del conflicto armado.https://www.dejusticia.org/wp-content/uploads/2021/08/Documento-de-investigacio%CC%81n-violencia-sexual-mujeres-indigenas.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2007). Colombia, una nación multicultural. Bogotá: Dirección de censos y demografías.

Díaz, A. (2005). Representaciones sociales juveniles sobre la democracia. Reflexión Política. 7 180-191.

Doise, W., Clémence, A., Lorenzi- Cioldi, F., & Bourdieu, P. (1992). Représentations sociales et analyses de données. Grenoble: PUG

Expansión (s/f). Colombia – Esperanza de vida al nacer.https://datosmacro.expansion.com/demografia/esperanza-vida/colombia

Fernández Poncela, AM (2021). Acercamientos teóricos y prácticos a las emociones en las elecciones. Reflexión Política, 23 (47): 8-26.

Goñez Cruz, C. & Cueto Saldívar, R.M. (2022). El antifujimorismo y la defensa de la democracia: estudio sobre la conciencia política de jóvenes movilizados contra el fujimorismo en Lima.

Grecu, S.-P. (2021). Social representations of the democracy. Cognitions and attitudes in 34 nations . Technium Social Sciences Journal, 25(1), 653–662. https://doi.org/10.47577/tssj.v25i1.5118

Hernández-López (2018). Representaciones sociales sobre democracia en estudiantes de secundaria del Colegio Gustavo Rojas Pinilla de la Localidad Antonio Nariño de Bogotá D.C. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Trabajo de grado).

Herting, D.C. & Chacaltana, M.M. (2017). Representaciones de democracia y ciudadanía en estudiantes universitarios de pedagogía del sur de Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 17, 144-171.

Howarth, C., Andreouli, E., & Kessi, A. (2014). Social Representations and the politics of participation. In K. Kinnvall, T. Capelos, H. Dekker, & P. Nesbitt-Larking (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Political Psychology (pp. 19-38). London: Palgrave.

Humanez Herrera, T.J. (2021). Representaciones sociales sobre el concepto de gobierno de jóvenes de secundaria en áreas rurales de la región Caribe colombiana. Amauta, 19(37), 271-294.

Jiménez-Yañez, C. (2020). #Chiledespertó: causas del estallido social en Chile. Revista Mexicana de Sociología. 82: 949-957.

Ley 1090 de 2006: Sobre el ejercicio profesional de la Psicología. Congreso de la República.

Magioglou, T. (2003). Social Representations of Democracy; Ideal versus Reality A qualitative study with young people in Greece. London: London School of Economics.

Márquez Ramírez, J.A. (2019). Representaciones sociales de la nación wayuu sobre la experiencia de la democracia participativa en Colombia. Revista de la Universidad del Zulia, 10(28), 40-56.

Osorio, C.S. (2009). Representaciones sociales de la participación ciudadana alrededor de la prestación del servicio de energía en el municipio de Manizales. Manizales: Universidad de Manizales.

Pleyers, G. (2023). El estallido chileno a la luz de la década global de los movimientos sociales. 22)65): 320-351. DOI: 10.32735/S0718-6568/2023-N65-1868.

Policía Nacional de Colombia (2011). Estadísticas de delitos. Revista Criminalidad.

Policía Nacional de Colombia (2013). Estadísticas de delitos. Revista Criminalidad.

Policía Nacional de Colombia (2018). Estadísticas de delitos. Revista Criminalidad.

Rondón, I.G., Peña, A.P. & Buitrago, S.C. (2014). Representaciones sociales sobre democracia que tienen los estudiantes de la Universidad Industrial de Santander (UIS) y la Universitaria de Investigación y Desarrollo (UDI). Bogotá: Universidad Santo Tomás.

Rosales Zanabria, D.G. & Guillén Zambrano, H.R. (2022). Las emociones y su relación con el voto en las elecciones peruanas del 2021. PSocial, 8 (1): 1-19.

Ruiz-Pérez, J.I. (2014). Psicología Social y Justicia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia – Colegio Colombiano de Psicología.

Ruiz Pérez, J. I., Pineda Silva, A., & López, E. J. (2016). Representaciones sociales de la democracia en estudiantes colombianos: un análisis multidimensional y cartográfico. Revista ConCiencia, 1(1), 11–29. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.1-1.1

Ruiz-Pérez, J.I. (2019). Percepciones sobre la Policía en un grupo de países iberoamericanos. relaciones directas y mediadoras con el miedo al crimen, la victimización y la eficacia colectiva. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11 (3): 195-205. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.968

Ruiz-Pérez, J.I., & Pineda-Silva, A. (2021). Representaciones sociales de la Democracia en estudiantes universitarios iberoamericanos. Revista de Psicología. 39 (2): 745-775. https://doi.org/10.18800/psico.202102.009

Tapia, M.G., & Salazar, B.V. (2021). The construction of youth political culture Social representations of high school students from the “Eastern” region of CDMX. South Florida Journal of Development. 2 (4): 4990-5007.

Tileagă, C. (2013). Social representations of political affairs and beliefs. In Political Psychology: Critical Perspectives (pp. 62–82). chapter, Cambridge: Cambridge University Press.

Valencia Agudelo, G.D., & Cuartas Celis, D. (2023). Incidencia de la violencia y la criminalidad en la calidad de la democracia en América Latina, 2000-2023. Estudios Políticos (Medellín). 66 (1). https://doi.org/10.17533/udea.espo.n66a01

Wallis, H. (2022). Una minga indígena recorre las calles en busca del voto por Petro. El País. https://elpais.com/america-colombia/elecciones-presidenciales/2022-06-16/una-minga-indigena-recorre-las-calles-en-busca-del-voto-por-petro.html


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:43
PDF:22
EPUB:13
HTML:17
XML:18



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
  • EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
  • Malena [registry
  • Sara Network [registry]
  • SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
  • Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)