Resilience and satisfaction with life in adolescents according to level of spirituality

Paula Agustina Caccia, Angel Elgier

Abstract


e present research aimed to evaluate the association between Satisfaction with Life (SLV), Resilience, and Spirituality, in a sample of adolescents from Buenos Aires. e Spirituality is understood as a way of being, experiencing, and acting that arises from the recognition of a transcendental dimension, characterized by certain identifiable values concerning oneself, others, nature, and life, for some it can include everything that is referred to a Higher Self (Girard, 2007). It was a non-experimental, cross-sectional, descriptive, and correlational design. e Spirituality Questionnaire (Díaz et al., 2012), the Resilience Scale (Rodríguez et al., 2009) and the Satisfaction with Life Scale adapted for adolescents (Atienza et al., 2000) were used. e sample consisted of 188 subjects between 13 and 19 years of age (M = 15.37, Ds = 1.39) of both genders (Female = 125, Male = 65), residents of the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and Gran Buenos Aires. e results show that Resilience and SLV are significantly and directly related to Spirituality, that is, at a higher level of this variable in adolescents, higher levels of Resilience and SLV are associated

Keywords


Adolescence; Spirituality; Resilience; Satisfaction with Life

References


Arias, W. L., Masías, M. A., Muñoz, E., & Arpasi, M. (2013). Espiritualidad en el ambiente laboral y su relación con la felicidad del trabajador. Revista de Investigación de la UCSP, 4, 9-33.

Atienza, F. L., Pons, D., Balaguer, I., & García-Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema, 12(2), 314-319.

Bryant, A. N. (2007). Gender differences in spiritual development during the college years. Sex Roles, 56(11-12), 835-846. Doi: 10.1007/s11199-007-9240-2

Cejudo, J., Delgado, M.,& Rubio, M. (2016). Inteligencia emocional y resiliencia: su influencia en la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología,46(2), 51-57. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2016.07.001

Díaz Heredia, L. P., Muñoz Sánchez, A. I., & Vargas, D. D. (2012). Reliability and validity of spirituality questionnaire by Parsian and Dunning in the Spanish version. Revista Latino-Americana deEnfermagem, 20(3), 559-566. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692012000300018

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2350-6_2

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

Estevez Lopez, E., Murgui Perez, S., Musitu Ochoa, G., & Moreno Ruiz, D. (2008). Family climate, school climate, and life satisfaction in adolescents. Revista Mexicana De Psicologia, 25(1), 119-128

Fergus, S., & Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annu. Rev. PublicHealth, 26, 399-419. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357

Fernández, A., Díaz, E., Zabala, I. & Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma Psicológica, 23(1), 60-69. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.02.002

Giménez, M., Vázquez, C. y Hervás, G. (2010). El análisis de las fortalezas psicológicas en la adolescencia: Más allá de los modelos de vulnerabilidad. Psychology, Society, &Education 2(2), 97-116.

Girard, G. A. (2007). La espiritualidad: ¿Promueve la resiliencia? Munist, Mabel M. et al. (Comp.). Adolescencia y Resiliencia(pp. 139-151) Buenos Aires: Paidós.

Jasso-Soto, M. E., Pozos-Magaña, M. G., Cadena-Estrada, J. C., & Olvera-Arreola, S. S. (2017). Calidad de vida y perspectiva espiritual de los pacientes hospitalizados con enfermedad cardiovascular. RevEnfermInst Mex Seguro Soc, 25(1), 9-17.

Lévano, A. (2009). Felicidad, resiliencia y optimismo en estudiantes de colegios nacionales de la ciudad de Lima. Liberabit, 15(2), 133-141

Limonero, J., Sábado, J., Castro, J., Romero, M.J.,& Herrero, A. (2012). Estrategias de afrontamiento resilientes y regulación emocional: Predictores de Satisfacción con la Vida. Psicología Conductual, 20(1), 183-196.

Luthar, S. S., & Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Development and psychopathology, 12(4), 857-885. https://doi.org/10.1017/S0954579400004156

Navas, C. & Villegas, H. (2006). Espiritualidad y salud. Revista Ciencias de la Educación, 1 (27), 29-45.

Nogueria, J. (2015). La Espiritualidad y su relación con el Bienestar Subjetivo y Psicológico. Revista de Investigación en Psicología Social, 1(2), 33-50.

Parsian, N., &Dunning, T. (2009). Developing and validating a questionnaire to measure spirituality: A psychometric process. Global Journal of Health Science, 1(1), 2-11.

Pavot, W., & Diener, E. (1993). The affective and cognitive context of self-reported measures of subjective well-being. Social Indicators Research, 28(1), 1-20. http://doi.apa.org/journals/psp/65/5/1046.html

Quiceno, J., &Vinaccia, S. (2009). La salud en el marco de la psicología de la religión y la espiritualidad. Diversitas, 5(2), 321-336. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2009.0002.08

Rodríguez, M., Fernández, M., Pérez, M., & Noriega, R. (2011). Espiritualidad variable asociada a la resiliencia. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 11(2), 24-49.

Rodríguez, M., Pereyra, M. G., Gil, E., Jofré, M., De Bortoli, M., &Labiano, L. M. (2009). Propiedades psicométricas de la escala de resiliencia versión argentina. Evaluar, 9, 72-82. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v9.n1.465

Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of family therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108

Salgado, A. (2012). Efectos del bienestar espiritual sobre la resiliencia en estudiantes universitarios de Argentina, Bolivia, Perú y República Dominicana (Tesis doctoral). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Salgado, A. (2014). Revisión de estudios empíricos sobre el impacto de la religión, religiosidad y espiritualidad como factores protectores. Propósitos y Representaciones, 2(1), 121-159. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.55

Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta Edición MrGraw-Hill.

Scott, M., Noh, S., Brands, B., Hamilton, H., Gastaldo, D., Wright, M. D. G. M., ... &Khenti, A. (2015). Influencia de pares, familia, espiritualidad, entretenimiento y consumo de drogas en estudiantes de Universidad en Manabi, Ecuador. Texto & Contexto Enfermagem, 24, 154-160.http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072015001180014

Simkin, H., & Cermesoni, D. (2014). Factores de la personalidad, espiritualidad y su relación con la calidad de vida. Calidad de Vida y Salud 7(1), 4-12

Simkin, H. (2020). The Centrality of Events, Religion, Spirituality, and Subjective Well-Being in Latin American Jewish Immigrants in Israel. Frontiers in Psychology, 11, 576402. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.576402.

Tapia, A. & Villegas, D. (2008). La medición de la espiritualidad y su relación con el bienestar. Revista Mexicana de Psicología, Número especial, 390-392.

Trujillo, M. (2006). La Resiliencia en la Psicología Social.Psicología Online.

Veenhoven, R. (1994). El estudio de la satisfacción con la vida. Intervención psicosocial, 3, 87-116.

Vinaccia, S., Quiceno, J. M., & San Pedro, E. M. (2007). Resiliencia en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 16, 139-146.

Wagnild, G. M., & Young, H. M. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178.

Zinnbauer, B. J., Pargament, K. I., Paloutzian, R. F., & Park, C. L. (2005). Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. Religiousness and Spirituality, 14-44.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:391
PDF (Español (España)):280
EPUB (Español (España)):65
XML (Español (España)):280



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature [registry]
  • EBSCO (Elton Bryson Stephens Company Information Services) [registry]
  • Malena [registry
  • Sara Network [registry]
  • SciELO (Scientific Electronic Library Online) [registry]
  • Redalyc (Network of Scientific Journals from Latin America and the Caribbean, Spain and. Portuga) [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)