Emotional competences of university professors within classrooms of the University Institute of Technology of Cabimas in Venezuela

Zoraima Donawa Torres

Abstract


The purpose of this research is to identify the emotional competences of the university professor in the classrooms of the University Institute of Technology of Cabimas in Venezuela. To fulfill the objective of this research, the theoretical bases of the authors Bedoya and García (2016), Bisquerra (2003, 2007, 2008), Goleman (1999), Hernández (2017) were studied. The methodology used was under the positivist, non-experimental, transectional descriptive and field research paradigm. The population consisted of 1096 students with a sample of 293. As a tool for data collection, a questionnaire was prepared using the 15-item Likert-type response categories, validated by seven experts in the area. The reliability of the instrument was determined by Cronbach's Alpha method, presenting a 0.96 of reliability. The results of the investigation show the absence of the emotional competencies of emotional awareness, emotional regulation, and life skills and well-being; and the presence of personal autonomy (self-management) and interpersonal intelligence in teachers.

Keywords


Emotional competences, University professor

References


Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación: Introducción a la investigación científica. 6ta Edición. Editorial Episteme. Caracas, Venezuela.

Bedoya, C. y García, M. (2016). Efectos del miedo en los trabajadores y la organización. Revista Estudios Gerenciales, Vol. 32 No. 138.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 7-43.

Bisquerra, R. (2007). Educación emocional y bienestar, Barcelona, España: Praxis.

Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la educación emocional. Barcelona: Wolters Kluwer.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Cerda, H. (2005). Los elementos de la investigación. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Editorial Búho/LTDA.

Goleman, D. (1999). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós. España.

Hernández V. (2017). Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional. Alternativas en Psicología, (37), 79-92.

Hernández, R. Fernández C. y Baptista L. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta edición. México: Editorial: Mc Graw Hill Interamericana.

Kerlinger F. y Lee H. (2002). Investigación del comportamiento. 4a. edición. Editorial McGraw-Hill. México.

Méndez C. (2007). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. Cuarta Edición. Colombia: Limusa Noriega Editores.

Robbins S. y Judge T. (2013) Comportamiento Organizacional. Decimoquinta Edición. México: Editorial Pearson.

Sierra, R. (2000). Técnicas de Investigación Social. 5ta Edición. Madrid: Editorial Paraninfo.

Suárez, G.(1997). Tres expertos en calidad. El miedo en la organización. Asturias (España): Asturias Bussines School.

Tamayo y Tamayo, M. (2004). El Proceso de la Investigación Científica. 4ta Edición. México: Limusa S.A.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Estadísticas
Visitas al Abstract:1357
PDF (Español (España)):367



{PSOCIAL} Journal of Research in Social Psychology. Faculty of Social Sciences | University of Buenos Aires (UBA)

ISSN 2422-619X. Semiannual publication (January-June and July-December).
 
Design: Mae Bermudez
 

 Jorunal Indexed and listed in:
  • ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences) [registry]
  • Latindex Catálogo 2.0 (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portuga) [registry]
  • DOAJ (Directory Open Access Journals) [registry]
  • MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) [registry]
  • PSICODOC (Online Bibliographic Database Madrid Official College of Psychologists) [registry
  • RDIUBA (Institutional Digital Repository) [registry]
  • REDIB (Iberoamerican Network for Innovation and Scientific Knowledge) [registry]
  • Open AIRE (Open Access Infraestructure for Research in Europe) [registry
  • Red LatinRev / FLACSO library (Latin American Faculty of Social Sciences) [registry]
  • BINPAR (National Bibliography of Registered Periodicals) [registry]
  • LATINOAMERICANA (Association of Academic Journals of Humanities and Social Sciences) [registry]
  • CLASE (Latin-American Citations in Social Sciences and Humanities) [registry]
  • Sherpa Romeo [registry]
  • Basic Nucleus of Argentine Scientific Journals [registry]
  • Mirab@l [registry]
  • Cabells' Journalytics [registry]
  • CIRC (Integrated Classification of Scientific Journals) [registry]
  • AmeliCA [registry]
  • LILACS [registry]
 

This journal is licenced under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)