Norbert Elías y el cambio conceptual de la relación individuo-sociedad: una ilustración empírica en trabajadores y estudiantes universitarios en Argentina del siglo veintiuno
Resumen
Palabras claves: Norbert Elías, cambio conceptual, relación individuo-sociedad, trabajadores y estudiantes universitarios, Argentina Siglo XXI
NORBERT ELÍAS AND THE CONCEPTUAL CHANGE OF THE INDIVIDUAL-SOCIETY RELATIONSHIP: AN EMPIRICAL ILLUSTRATION IN WORKERS AND UNIVERSITY STUDENTS IN ARGENTINA IN THE TWENTY FIRST CENTURY
Abstract
The purpose of this paper is to address the relevant contribution of Norbert Elias's historical sociology to the notion of epistemic change, in line with an empirical illustration of the conceptual change of the individual-society relationship, coming from our own research advances. Elias describes the epistemic change as a long-term process, inherent to the civilizing process, from an approach that links psychogenesis and sociogenesis of human knowledge. On one hand, he makes visible that self-consciousness and the conceptions of nature and society always lag behind the progressive human capability to control them. On the other, his work highlights how the link between the dynamics of power relations and the self-regulation of psychological functions promotes or obstructs the development of adequate knowledge, assuming the content of reality and fantasy diverse factual expressions in the historical development. We analyze his theoretical contribution in the field of sociology of knowledge, presenting some data from an exploratory and comparative research. We study the psycho and sociogenetic formation of epistemic identities about the social order in different groups of workers and university students in Argentina in the twenty first century. We explore the logic and moral criteria involved in their descriptions, explanations and judgments about the processes that affect their social living conditions. We have found that the society-individual relationship is invested with different meanings, according to the degree of knowledge involved in each stage of conceptual construction, being minority those conceptions appropriate to the objective complexity of the social order in the new millennium.
Key words: Norbert Elias, conceptual change, individual-society relationship, workers and university students, Argentina 21st. Century
ARK CAICYT: https://id.caicyt.gov.ar/ark:/s16668979/tax1i7b4k
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.62174/arg.2025.10836
Referencias
Basualdo, E. (2017). Endeudar y Fugar. Siglo XXI.
Basualdo, E. y Manzanelli, P. (2024). La teoría del ciclo del eterno retorno. Los desafíos enfrentados por los sectores populares en la etapa actual (Documento de Trabajo N°30). FLACSO, CIFRA, CTA. https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2024/02/DT30-AEyT_ene2024.pdf
Changeaux, J.P. (2010) Sobre lo verdadero, lo bello y el bien. Un nuevo enfoque neuronal. Katz.
Elías, N. (1956). Problems of Involvement and Detachment. The British Journal of Sociology, 7(3), 226-252. https://doi.org/10.2307/587994
Elías, N. (1971a). The sociology of knowledge: new perspectives: Part One. Sociology, 5(2), 149-168.
Elías, N. (1971b). The sociology of knowledge: new perspectives: Part Two. Sociology, 5(3), 356-370.
Elías, N. (1989). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica.
Elías, N. (1990). La sociedad de los individuos. Ensayos. Península.
Elías, N. (2002). Compromiso y distanciamiento. Ensayos de sociología del conocimiento. Península.
Elías, N. y Scotson, J. (1994). The Established and the Outsiders. A Sociological Inquiry into Community Problems. Sage.
García, R. (Ed.). (1997). La epistemología genética y la ciencia contemporánea. Homenaje a Jean Piaget en su centenario. Gedisa.
García. R. (2000). El conocimiento en construcción: de las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de los sistemas complejos. Gedisa.
Laborit. H (1986). La paloma asesinada. Acerca de la violencia colectiva. Laia.
Marín, J. C. (1986). Las razones de nuestro Programa de Investigación. Programa de Investigaciones sobre Cambio Social (P.I.Ca.So.) [Mimeo]. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto Gino Germani.
Marín, J. C. (1995). Conversaciones sobre el poder. Una experiencia colectiva. Oficina de Publicaciones del Ciclo Básico Común.
Manzanelli, P., Moretti, L. y Basualdo, E. (2022). La distribución del ingreso en la etapa actual (Documento de Trabajo Nº 18). FLACSO, CIFRA. https://centrocifra.org.ar/wp-content/uploads/2023/08/La+distribucion+del+ingreso.pdf
Muleras, E. (2008). Sacralización y Desencantamiento. Las formas primarias del conocimiento del orden social. Miño y Dávila.
Muleras, E. (2019a). La descentración en el conocimiento de “lo social” en trabajadores de Argentina del siglo veintiuno. Schème. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, 11(1). https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11n1.08.p167
Muleras, E. (2019b). ¿Meritocracia o Equidad? Concepciones de justicia social en fracciones trabajadoras de Argentina del siglo veintiuno. Revista Sociohistórica, UNLP, (43), e076. https://doi.org/10.24215/18521606e076
Muleras, E. (2020). De la ilusión meritocrática a la noción de equidad: concepciones de justicia social en trabajadores de Argentina (2014-2015) (Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación, no. 133). Biblioteca del Congreso de la Nación. 49-74.
Muleras, E. (2021). Relatos, posverdad y conocimiento en el comportamiento electoral de los sectores populares. Conflicto Social, 14(26), 102-136. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/CS/article/view/7221
Muleras, E. (2024). Piaget y el conocimiento de lo social. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/259212/CONICET_Digital_Nro.9b52cddc-d00c-48e5-8209-26aed9e4b81a_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Muleras, E., Schulze, M. S., Muñiz, M. B. y Azcarate, J. (2018). Conciencia moral y conciencia social en los trabajadores de la industria de procesa-miento de pescado de la ciudad puerto de Mar del Plata, Argentina. En T. Pontón Aricha y M. Vázquez Fariñas (Coords.) y L. López Molina (Dir.), Cádiz: del floreciente siglo XVIII al port of the future del siglo XXI. Dykinson.
Muleras, E., Muñiz, M. B. y Azcárate, J. (2025). Aportes de la entrevista clínica-crítica al campo de las Ciencias Sociales. Empiria, (63), 177-203. https://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/43882/31945
Nieto, A. (2010). Amotinados. Ira obrera en la industria pesquera argentina, 1997-2007. Lavboratorio, (23), 63-89. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lavboratorio/article/view/99/85
Piaget, J. (1972). Psicología de la Inteligencia. Psique.
Piaget, J. (1982). Las formas elementales de la dialéctica. Gedisa.
Piaget, J. (1984a). El criterio moral en el niño. Martínez Roca.
Piaget, J. (1984b). La representación del mundo en el niño. Morata.
Piaget, J. (1985). La toma de conciencia. Morata.
Piaget, J. (1986). La explicación en sociología. En Estudios Sociológicos, Planeta, Agostini.
Piaget, J. y García, R. (1989). Psicogénesis e historia de la ciencia. Siglo XXI.
Rosanvallon, P. (2012). La sociedad de iguales. Manantial.
Schulze, M. (2020). El proceso de construcción social de una moral de autonomía y equidad en los trabajadores/as de la sociedad argentina contemporánea. El caso de la industria de procesamiento de pescado 2014-2015 (Tesis de Doctorado). Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Quilmes.
Zaiat, A. (6 de octubre 2024). Tasa de pobreza por ingresos, Argentina 1992-2024, CEDLAS-ARGENDATA-INDEC. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/772672-quienes-son-los-principales-fabricantes-de-pobres
FUENTES SECUNDARIAS
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020) Informes técnicos. Vol. 4, nº 181. ISSN 2545-6636. Condiciones de vida. Vol. 4, nº 13; Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos, Primer semestre de 2020. ISSN 2545-6660.
Los números rojos del gobierno de Macri. (25 agosto 2020). Diario Ámbito Financiero. https://www.ambito.com/economia/macri/los-numeros-rojos-del-gobierno-n5127725
Wahren, P., Harraca, M. y Cappa, A. (2018). A tres años de Macri: balances y perspectivas en la economía argentina. Centro Estratégico Latinoamericano de Geopolítica. https://www.celag.org/tres-anos-de-macri-balances-y-perspectivas-de-la-economia-argentina/
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Estadísticas
Visitas al Resumen:93
PDF:8
Copyright (c) 2025 Edna Muleras