ChatGPT y educación. Adopción y usos por parte de estudiantes en la Argentina
Resumen
Palabras claves: chat GPT, inteligencia artificial, educación, capitalismo digital
CHATGPT AND EDUCATION. ADOPTION AND USES BY HIGHER EDUCATION STUDENTS IN ARGENTINA
Abstract
This article examines the perceptions of undergraduate and graduate students in Argentina regarding the educational uses of ChatGPT, based on the results of a national survey. The study situates the features of generative artificial intelligence within the platform phase of digital capitalism. The findings indicate that both general and educational uses of ChatGPT are widely perceived, particularly among individuals who work or study. Although women report lower overall use of the tool, gender differences are minimal in educational contexts. The most common educational uses include supplementing explanations received, completing writing assignments, and preparing for exams. Students report significant gains in time efficiency when using the tool and express high levels of satisfaction with the outcomes, with satisfaction being greater in terms of usefulness and relevance than in terms of accuracy and truthfulness. Furthermore, a high percentage of respondents report verifying the information provided, especially among those who are less satisfied with the tool and report lower productivity gains.
Key words: chat GPT, artificial intelligence, education, digital capitalism
ARK CAICYT: https://id.caicyt.gov.ar/ark:/s16668979/hzkbs1ay6
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.62174/arg.2025.10818
Referencias
Abbas, M., Jam, F. A. & Khan, T. I. (2024). Is it harmful or helpful? Examining the causes and consequences of generative AI usage among university students. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(10). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00444-7
Branch. (28 de mayo de 2024). Estadísticas de la situación digital de Argentina en el 2023‑2024. https://branch.com.co/marketing-digital/estadisticas-de-la-situacion-digital-de-argentina-en-el-2023-2024/
Morales Caluña, E. R. y Cervantes Díaz, D. J. (2024). Percepción y uso de ChatGPT en estudiantes universitarios. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 6872-6886. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/14101/20209
Castells, M. (1997). La era de la información (Vol. I. La sociedad red). Siglo XXI.
Chan, C. K. Y. y Hu, W. (2023). Students’ voices on generative AI: Perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 43. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8
Díaz-León, I. y Iraola-Real, I. (2024). El uso de ChatGPT por estudiantes universitarios peruanos: una exploración del uso real y la intención de uso. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (69), 89–101. https://www.risti.xyz/issues/ristie69.pdf
Do Santos, M. C. (2024). El uso de ChatGPT en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Clio & Asociados. La historia enseñada, (39), e0050. Universidad Nacional del Litoral. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.14409/cya.2024.39.e0050
Fauzi, F., Tuhuteru, L., Sampe, F., Ausat, A. M. A. y Hatta, H. R. (2023). Analysing the role of ChatGPT in improving student productivity in higher education. Journal on Education, 5(4), 14886-14891. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2563/2162
Feenberg, A. (1991). El parlamento de las cosas. Critical Theory of Tecnology.
Fernández Marfil, L. A., Vallejos Parás, C. y Beltrán Cuervo, P. (2024). ChatGPT: ¿El futuro del aprendizaje? Percepciones y uso entre estudiantes universitarios. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 24(2), 560–579. https://revistaseug.ugr.es/index.php/eticanet/article/view/31026/28246
Galindo-Domínguez, H., Delgado, N., Campo, L. y de la Maza, M. S. (2024). Uso de ChatGpt en educación superior. Un análisis en función del género, rendimiento académico, año y grado universitario del alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 22(2), 16-30. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/21647/17169
Galli, M. G. y Kanobel, M. C. (2023). ChatGPT en Educación Superior: explorando sus potencialidades y sus limitaciones. ESS. Educación Superior y Sociedad, 35(2), 174-195. https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.815
García Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. RITI. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23), 98–107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009
Jo, H. (2024). From concerns to benefits: A comprehensive study of ChatGPT usage in education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(35). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00471-4
Lund, A. y Zukerfeld, M. (2020). Corporate´s use of openness: profit for free? Palgrave MacMillan.
Hernández Mena, C. H., Amado-Moranchel, N., Faccinetto-Beltrán, P., Martínez-Cantón, A. y Botello Ojeda, A. (2024). Chat GPT como herramienta para desarrollar competencias. Institute for the Future of Education Conference. IFE Conference. https://www.researchgate.net/publication/375718401_Chat_GPT_como_herramienta_para_desarrollar_competencias
Rullani, E. (2004). El capitalismo cognitivo ¿un déjà-vu? En O. Blondeau, N. Dyer-Whiteford, C. Vercellone, A. Kyrou, A. Corsani, E. Rullani, Y. Moulier Boutang y M. Lazzarato, Capitalismo cognitivo, propiedad intelectual y creación colectiva (pp. 99-106). Traficantes de Sueños.
Shoufan, A. (2023). Exploring students’ perceptions of ChatGPT: Thematic analysis and follow-up survey. IEEE Access, 11, 38805-38818. https://ieeexplore.ieee.org/document/10105236
Solano-Barliza, A. D., Ojeda, A. D. y Aarón-Gonzalvez, M. (2024). Análisis cuantitativo de la percepción del uso de inteligencia artificial ChatGPT en la enseñanza y aprendizaje de estudiantes de pregrado del caribe colombiano. Formación universitaria, 17(3), 129-138. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000300129
Soto Ortiz, J. L. y Reyes Flores, I. A. (2024). Apreciaciones de estudiantes universitarios sobre el uso del ChatGPT. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (PED), 5(2), 56-65. https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/4386/3532
Srnicek, N. (2017). Platform capitalism. John Wiley & Sons.
Winner, L. (1999). ¿Tienen política los artefactos? (Documentos CTS-OEI). OEI. https://www.ub.edu/prometheus21/articulos/tienen.pdf
Zacobich, F. F. y Torres Sotelo, M. A. (2024). Nuevos interrogantes para viejos problemas. Usos de la inteligencia artificial y ChatGPT en estudiantes universitarios de la UNTDF. Fuegia. Revista de estudios sociales y del territorio, 7(1), 117-133.
Briñis Zambrano, A. (2024). Beneficios y limitaciones en docentes y estudiantes universitarios salvadoreños sobre el uso de IA en procesos de enseñanza-aprendizaje. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-19. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/368/198
Zhang, S., Zhao, X., Zhou, T. & Kim, J. H. (2024). Do you have AI dependency? The roles of academic self-efficacy, academic stress, and performance expectations on problematic AI usage behavior. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(34). https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-024-00467-0
Zuber, S. (2023). Chat GPT en la educación: Percepciones de estudiantes universitarios acerca de su uso y recaudos. Revista de Educación en Biología, 5(no. Extraordinario).
Zukerfeld, M. (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, (7), 1-50.
Zukerfeld, M. (2024). La implícita teoría social de Harari y cinco tesis sobre la IA: Reseña crítica de Nexus: una breve historia de las redes de información desde la edad de piedra hasta la IA. Hipertextos, 12(22), 094. https://revistas.unlp.edu.ar/hipertextos/article/view/18585/18620
Zukerfeld, M., y Yansen, G. (2022). Plataformas. Una introducción: la cosa, el caos, humanos y flujos. Redes. Revista de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, 27(53). https://revistaredes.unq.edu.ar/index.php/redes/article/view/167/164
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Estadísticas
Visitas al Resumen:270
PDF:82
Copyright (c) 2025 Mariano Zukerfeld, Rocío Wegman