Notas sobre la deconstrucción del “fandom digital” en/desde América Latina
Resumen
Palabras claves: fanificación, digitalización, estudios sobre fans, cultura popular, cultura de masas
NOTES ON THE DECONSTRUCTION OF “THE DIGITAL FANDOM” IN/FROM LATIN AMERICA
Abstract
The aim of this article is to present a systematization of the ways in which Latin American academy have conceptualized the use and appropriation of digital technologies by fandoms or fan communities. The main purpose is to advance with the consolidation of fan studies, which are still nascent aroubd these parts, by focusing on one of the dimensions of fandom as a social pehemonen that has received the most attention: that is, its links with social media and the digitalization of both media content and consumption practices. Not only we will cover the most recurrent central terms and theoretical orientations when analyzing the dynamics that permeate digital relationships within fandoms, among peers and with the objects that constitute them, but we will also problematize their heuristic potentialities and limitations for understanding fandom in its full complexity. The arguments presented here are based on the need for a dialogue between fan studies and popular culture studies, together with the forms that mass culture and digital culture take in contemporary societies.
Key words: fanification, digitization, fan studies, popular culture, mass culture
ARK CAICYT: https://id.caicyt.gov.ar/ark:/s16668979/wa816xcry
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.62174/arg.2025.10814
Referencias
Abercrombie, N. y Longhurst, B. (1998). Audiences. A Sociological Theory of Performance and Imagination. Sage.
Alabarces, P. (2021). Pospopulares. Las culturas populares después de la hibridación. Unsam Edita, CALAS.
Aller, R. (2023). Ser fan en un mundo globalizado: El caso del fandom Harry Potter en Argentina. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (63), 189-211. http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/925/pdf
Álvarez Gandolfi, F. (2021). Epílogo: más allá y más acá de los estudios sobre fans. En L. Borda y F. Álvarez Gandolfi (Comps.), Fanatismos. Prácticas de consumo de la cultura de masas (pp. 299-304). Prometeo.
Álvarez Gandolfi, F. (2024). Otakus. Por qué nos fascina tanto la cultura de masas japonesa. Prometeo.
Aparici, R., García-Marín, D. y Díaz-Delgado, N. (2019). Vampiros en la Red. El robo de la cultura juvenil. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 197-213. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1327
Arbaiza, F., Atarama Rojas, T. y Atarama Rojas, R. (2021). La actividad del fandom del fenómeno transmedia de Marvel: un análisis comparativo de las comunidades digitales peruanas en tiempos de pandemia. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 145-157. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.18839
Atarama Rojas, T. y Mönckeberg Díaz, M. (2021). Los fans en un contexto de audiencias líquidas. Aportes para recuperar un sentido de comunidad en la cultura de medios. InMediaciones de la Comunicación, 16(2), 157-179. https://www.doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3077
Baym, N. (2000). Tune In, Log On: Soaps, Fandom, and Online Community. Sage.
Bennett, L. (2014). Tracing Textual Poachers: Reflections on the development of fan studies and digital fandom. Journal of Fandom Studies, 2(1), 5-20. https://doi.org/10.1386/jfs.2.1.5_1
Bennett, L. y Booth, P. (Eds.). (2016). Seeing Fans. Representations of Fandom in Media and Popular Culture. Bloomsbury.
Booth, P. (2010). Digital Fandom. New Media Studies. Peter Lang.
Borda, L. (2015). Fanatismo y redes de reciprocidad. La trama de la comunicación, 19, 67-87. https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/515/397
Borda, L. y Trovarelli, C. (2021). Relatos em Wattpad: ¿es posible una fanfiction sin fanatismo? En L. Borda y F. Álvarez Gandolfi (Comps.), Fanatismos. Prácticas de consumo de la cultura de masas (pp. 251-276). Prometeo.
Borges, G. y Sigiliano, D. (2022). Activismo del fandom Limantha en Twitter: análisis de la competencia mediática en la discusión de las causas sociales. Comunicación y Sociedad, 19, 1-24. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2022000100302
Brough, M. y Shresthova, S. (2012). Fandom Meets Activism: Rethinking Civic and Political Participation. Transformative Works and Cultures, 10. https://doi.org/10.3983/twc.2012.0303
Bury, R. (2005). Cyberspaces of Their Own. Female Fandoms Online. Peter Lang.
Camacho Peredo, L. N. (2022). Un ejército en Twitter. El fenómeno interactivo del fandom ARMY-Bolivia en la cuenta de Twitter @TEAMBO7 durante los meses de septiembre a octubre del año 2021. Punto Cero, 27(45), 71-87. https://doi.org/10.35319/puntocero.20224543
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza.
Coppa, F. (2008). Women, Star Trek, and the Early Development of Fannish Vidding. Transformative Works and Cultures, 1. https://doi.org/10.3983/twc.2008.044
Delgado Díaz, L. M., Ubillus Breña, P. A. y Cappello, G. (2022). Omegaverse o la forja de un universo fanfiction. Contratexto, (38), 129-151. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n038.5911
De la Torre Espinosa, M. y Blázquez Jordán, J. M. (2024). Fandom e inteligencia artificial generativa: heteronormatividad y disidencias en Harry Potter y Crepúsculo. Revista Internacional de Cultura Visual, 16(7), 75-88. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5353
De Mattei, J. (2022). El activismo de los seguidores del K-Pop en las redes sociales mediáticas. Intersecciones en Comunicación, 2(16), 1-19. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.51385/ic.v2i16.169
De Souza, A. L. y Costa, F. Z. (2018). Agenciados pelo desejo: o consumo produtivo dos potterheads. RAE. Revista de Administração de Empresas, 58(1), 74-86. https://doi.org/10.1590/S0034-759020180107
Dolcemáscolo, A. (2023). Representaciones en torno a la “explotación cognitiva informacional”: el caso YouTube en Argentina. Redes. Revista De Estudios Sociales De La Ciencia Y La Tecnología, 27(53), 1-39. https://doi.org/10.48160/18517072re53.106
Duek, C. (2014). Juegos, juguetes y nuevas tecnologías. Capital Intelectual.
Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. Bloomsbury.
Félix, D. (2019). Ha hablado Dross. Rutinas y rituales de un grupo de fans peruanos del youtuber DrossRotzank. Anthropologica, 37(42), 57-79. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201901.003
Fernández Ruiz, M. y García-Reyes, D. (2021). Blacksad: Under the Skin. Transmedia y ludificación como experiencia cultural. Revista De Comunicación, 20(2), 131–147. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A7
Fiske, J. (1992). The Cultural Economy of Fandom. En L. Lewis (Ed.), The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (pp. 30-49). Routledge.
García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Grijalbo.
González Reyes, R. (2021). Las otras caras del prosumidor: una revisión a los conceptos fundacionales de pro-am (amateur profesional) y maker. Comunicación y Sociedad, 18, 1-19. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8072
Hall, S. (1984). Notas sobre la deconstrucción de lo popular. En R. Samuel (Ed.), Historia popular y teoría socialista. Crítica
Hellekson, K. y Busse, K. (Eds.). (2014). The Fan Fiction Studies Reader. University of Iowa.
Herrera, A., Castro-Bernardini, M. J. y Arbaiza, F. (2024). El rol del fandom prosumer em la narrativa transmedia publicitaria de League of Legends. Comunicación y medios, 33(49), 173-184. http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2024.72223
Hills, M. (2002). Fan Cultures. Routledge.
Hills, M. (2013). Fiske’s “textual productivity” and digital fandom: Web 2.0 democratization versus fan distinction? Participations. Journal of Audience & Reception Studies, 10(1), 130-153. https://www.participations.org/10-01-09-hills.pdf
Hills, M. (2017). From Fan Culture/Community to the Fan World: Possible Pathways and Ways of Having Done Fandom. Palabra Clave, 20(4), 856-883. http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v20n4/0122-8285-pacla-20-04-00856.pdf
Jenkins, H. (1992). Textual Poachers. Television Fans and Participatory Culture. Routledge.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Paidós.
Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura Transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Gedisa.
Jenkins, H., Ito, M. y Boyd, D. (2016). Participatory Culture in a Networked Era. Polity.
Lewis, L. (Ed.). (1992). The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media. Routledge.
Lugo, N., Melón, M. E. y Castillo, M. C. (2017). La representación del autismo en las narrativas de fan fiction.net: los espacios de afinidad como oportunidad para la negociación de sentido. Palabra Clave, 20(4), 948-978. https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4.5
Martín-Barbero, J. (1983). Memoria narrativa e industria cultural. Comunicación y Cultura en América Latina, 10(10), 59-73. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/wp-content/uploads/sites/135/2020/05/martin_barbero._memoria_narrativa_e_industria_cultural.pdf
Martín-Barbero, J. (2002). Tecnicidades, identidades, alteridades: des-ubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo. Diálogos de la comunicación, (64), 9-24. https://www.infoamerica.org/documentos_pdf/martin_barbero1.pdf
Montauban, J. (2019). De los zombis a los walkers. El despertar de la economía fandom. Anthropologica, 37(42), 35-56. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201901.002
Morduchowicz, R. (2013). Los adolescentes del siglo XXI. Los consumos culturales en un mundo de pantallas. Fondo de Cultura Económica.
Pearson, R. (2010). Fandom in the Digital Era. Popular Communication, 8(1), 84-95. https://doi.org/10.1080/15405700903502346
Ritzer, G. y Jurgenson, N. (2010). Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital “prosumer”. Journal of Consumer Culture, 10(1), 13-36. https://doi.org/10.1177/1469540509354673
Sanabria, M. A. y Rodríguez, K. (2020). Prácticas de participación en comunidades virtuales de fans: Fandom y Amino. Cuaderno Javeriano De Comunicación, (13), 35-48. http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/cuadernojaverianodecomunicacion/article/view/1713
Sandvoss, C. (2005). Fans: The Mirror of Consumption. Polity.
Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de Cultura Digital, 1, 71-81. https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf
Sigiliano, D. y Borges, G. (2022). WandaVison e os Processos Cognitivos na Produção Crítica e Criativa do Fandom Brasileiro no Twitter. Journal of Digital Media and Interaction, 5(12), 24-37. https://doi.org/10.34624/jdmi.v5i12.28861
Soares, T. y Zanforlin, S. (2021). Paquetes Como gambiarras midiáticas: transnacionalismo e consumo cultural no contexto Havana-Miami. Comunicação e Sociedade, 39, 167–182. https://doi.org/10.17231/comsoc.39(2021).2751
Sugihartati, R. (2020). Youth fans of global popular culture: Between prosumer and free digital labourer. Journal of Consumer Culture, 20(3), 305-323. https://doi.org/10.1177/1469540517736522
Urresti, M., Linne, J. y Basile, D. (2015). Conexión total. Los jóvenes y la experiencia social en la era de la comunicación digital. Grupo Editor Universitario.
Yucra-Quispe, L.-M., Espinoza-Montoya, C., Núñez-Pacheco, R. y Aguaded, I. (2022). De consumidores a prosumidores: la narrativa transmedia en dos juegos móviles para adolescentes y jóvenes. Revista De Comunicación, 21(1), 433–450. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A22
Wang, Z. (2020). The Complicated Digital Fandom: Empowerment and Exploitation of Fans in Digital Media Era. Humanities and Social Sciences, 8(2), 45-50. https://doi.org/10.11648/j.hss.20200802.11
Zubernis, L. y Larsen, K. (Eds.). (2012). Fandom At The Crossroads. Celebration, Shame and Fan/Producer Relationships. Cambridge Scholars Publishing.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Estadísticas
Visitas al Resumen:123
PDF:6
Copyright (c) 2025 Federico Álvarez Gandolfi